35 mm f/1.4 - Czy to najlepszy jasny stałoogniskowy obiektyw?

35 mm f/1.4 - Czy to najlepszy jasny stałoogniskowy obiektyw?
Autor Agnieszka Kwiatkowska
Agnieszka Kwiatkowska26 marca 2024 | 10 min

35 4 mm f/1.4 to jeden z najjaśniejszych i najbardziej znanych obiektywów stałoogniskowych dla pełnoklatkowych lustrzanek cyfrowych i bezlusterkowców.

Jasna przysłona f/1.4 gwarantuje piękny, rozmazany bokeh i znakomitą ostrość na pierwszym planie, a 35 mm to klasyczne ogniskowe, idealne do wielu rodzajów fotografii - od portretów po zdjęcia plenerowe i architekturę. Ten obiektyw budzi wiele emocji wśród fotografów, ale czy na pewno jest to najlepszy wybór? W tym artykule przyjrzymy się bliżej wszystkim za i przeciw, omówimy przykładowe zdjęcia, jakość obrazu, wyzwania podczas fotografowania, a także ocenimy, czy warto zainwestować w tak drogi, ale ceniony przez wielu obiektyw.

Kluczowe wnioski:
  • 35 mm f/1.4 zapewnia niezwykle kontrolę nad głębią ostrości i płynny, delikatny bokeh dzięki pełnoklatkowemu formatowi i przysłonie f/1.4.
  • Jest to klasyczne ogniskowe, uniwersalne i doskonałe do różnych zastosowań - portretów, pejzaży, architektury oraz fotografii ulicznej.
  • Obiektywy z jasną przysłoną f/1.4 należą do najdroższych, ale oferują znakomite możliwości fotografowania przy słabym świetle.
  • Wysoka jakość obrazu, stonowana winieta i kontrola aberracji to kluczowe zalety obiektywów typu 35 mm f/1.4.
  • Wybór odpowiedniego obiektywu zależy od stylu fotografowania, budżetu i preferencji użytkownika.

35 mm f/1.4 z przysłoną pełnej klatki: atuty i wady

Jedną z największych zalet jasnego obiektywu 35 mm f/1.4 jest jego niesamowita zdolność do kontrolowania głębi ostrości. Ta duża przysłona pozwala na uzyskanie niezwykle płynnego, rozmytego tła (pięknego bokehu), podkreślającego główny obiekt zdjęcia. Oznacza to także doskonałe możliwości fotografowania w słabych warunkach oświetleniowych - cenne zarówno dla fotografów portretowych, jak i tych pracujących na ulicach miast. Dzięki pełnoklatkowemu formatowi obrazów, ogniskowa 35 mm zapewnia naturalną perspektywę zbliżoną do ludzkiego oka.

Z drugiej strony, tak jasna przysłona i ogniskowa 35 mm niosą ze sobą pewne wyzwania. Minimalna odległość ostrzenia obiektywu jest zazwyczaj dość duża, co utrudnia zdjęcia z bardzo bliskiej odległości. Ponadto, głębia ostrości przy przysłonie f/1.4 jest bardzo płytka, wymuszając idealną ostrość i stabilność podczas robienia zdjęć. Warto także wspomnieć o rozpraszaniu światła (winietowaniu) w narożnikach kadru przy tak dużej przysłonie. Wszystkie te czynniki wymagają od fotografa większej wprawy i doświadczenia.

Waga i rozmiary - ważny czynnik

Kolejną kwestią wartą uwagi przy 35 mm f/1.4 są jego wymiary i waga. Ze względu na dużą przysłonę oraz jakościowe szkła, taki obiektyw jest zwykle spory i ciężki. Utrudnia to mobilność fotografa, zwłaszcza jeśli pracuje on w terenie lub fotografuje uliczne sceny przez cały dzień. Waga pełnoklatkowego obiektywu 35 mm f/1.4 może wynosić nawet ponad 600 gram, dlatego warto rozważyć mniejszą przysłonę (np. f/1.8), jeśli priorytetem jest lekkość sprzętu. Niektórzy producenci, jak Sony, oferują także jaśniejsze i lżejsze wersje małoobrazkowe tych obiektywów.

35 mm f/1.4 a inne popularne stałe ogniskowe obiektywy

Chociaż 35 mm f/1.4 cieszy się ogromną popularnością, nie jest to jedyny dostępny obiektyw do lustrzanek i bezlusterkowców. Warto przyjrzeć się kilku innym opcjom z rodziny stałych ogniskowych "jasnych" obiektywów, które mają swoje unikalne cechy i zastosowania. Dwa inne popularne ogniskowe obiektywów z dużą przysłoną:

  • 50 mm f/1.4 / f/1.8 - podstawowa ogniskowa, obiektywy te są często uznawane za "pierwsze prawdziwe szkło" dla początkujących fotografów. Zapewniają naturalną perspektywę zbliżoną do ludzkiego oka i są idealne do portretów.
  • 85 mm f/1.4 / f/1.8 - ulubione ogniskowe wśród portrecistów. Dłuższe ogniskowe zapewnia już nieco bardziej wyizolowany efekt na zdjęciach, z minimalnym zniekształceniem perspektywy. Przy pełnej klatce idealny do półportretów i portretów studyjnych.

Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety, które warto rozważyć. Podczas gdy 35 mm oferuje uniwersalność, 50 mm daje bardziej naturalną perspektywę, a 85 mm jest prawdziwym mistrzem gdy chodzi o portretowanie. Wybór ostatecznie zależy od indywidualnych preferencji oraz tego, co chcesz fotografować.

Krótkie ogniskowe jak 35 mm daje najnaturalniejszy, szerokokatny widok. Jest wyjątkowo wszechstronne, ale przy portretach wymaga większej odległości do obiektu, aby zapobiec zniekształceniom.

Przykładowe zdjęcia z 35 mm f/1.4: wyśmienity bokeh i kontrola

Zdjęcie 35 mm f/1.4 - Czy to najlepszy jasny stałoogniskowy obiektyw?

Jedna z największych zalet jasnego 35 mm f/1.4 to możliwość uzyskania oszałamiającej plytlej głębi ostrości i aksamitnego bokehu na zdjęciach. Bokeh to efekt rozmycia tła, uzyskiwany przez dużą przysłonę i krótką odległość między obiektem a tłem. Doskonale separuje on główny motyw zdjęcia od otoczenia, przykuwając wzrok widza. Poniżej kilka przykładów pięknego bokehu uchwyconych obiektywem 35 mm f/1.4:

Rozmyte, kolorowe światła na tle pozwalają wyraźnie wyróżnić portretowany obiekt. Rozmazane, abstrakcyjne tło idealnie izoluje kwiat w centrum kadru.

Oprócz przepięknego bokehu, jasna przysłona f/1.4 umożliwia zadziwiającą kontrolę nad tym, co jest ostre na zdjęciu. Pozwala to uchwycić nawet najmniejsze detale oraz kierować wzrok widza bezpośrednio tam, gdzie fotograf chce. Odpowiednie wykorzystanie tego efektu wymaga jednak wprawy, ale gdy się go opanuje, rezultaty są bardzo satysfakcjonujące.

Jakość zdjęć z 35 mm f/1.4: analiza i porównania

Podczas gdy bokeh i kontrola nad ostrością to ważne atuty obiektywów 35 mm f/1.4, to jakość samego obrazu jest równie istotna. Na szczęście jasne obiektywy producentów takich jak Canon, Nikon, Sony czy Sigma radzą sobie z tym aspektem znakomicie. Obrazy są ostre, z doskonałą rozdzielczością i kontrastem już od pełnej przysłony f/1.4. Producenci przykładają ogromną wagę do wysokiej jakości wykonania i minimalizacji aberracji przy tak dużych przysłonach.

Podczas gdy bokeh i kontrola nad ostrością to ważne atuty obiektywów 35 mm f/1.4, to jakość samego obrazu jest równie istotna. Na szczęście jasne obiektywy producentów takich jak Canon, Nikon, Sony czy Sigma radzą sobie z tym aspektem znakomicie. Obrazy są ostre, z doskonałą rozdzielczością i kontrastem już od pełnej przysłony f/1.4. Producenci przykładają ogromną wagę do wysokiej jakości wykonania i minimalizacji aberracji przy tak dużych przysłonach.

Winietowanie i winietowanie na barwy

Jedną z potencjalnych wad obiektywów z tak dużą przysłoną jak f/1.4 jest winietowanie, czyli przyciemnienie rogów kadru. Efekt ten jest bardziej widoczny na pełnej klatce i przy bliskiej odległości fotografowania. Jednak topowe obiektywy 35 mm f/1.4 radzą sobie z tym problemem bardzo dobrze, oferując tylko lekkie zaciemnienie narożników. Co więcej, najnowsze konstrukcje minimalizują także winietowanie na kolorach, zapewniając neutralną kolorystykę na całym obrazie.

W zestawieniu z tańszymi alternatywami, takimi jak 35 mm f/1.8 od tych samych producentów, jakość obrazu f/1.4 jest zauważalnie wyższa. Obiektywy te produkowane są z najlepszych materiałów i szkieł, co przekłada się na ich cenę, ale także jakość końcowego zdjęcia. Dla wielu entuzjastów i profesjonalistów ta premia jest warta swojej ceny.

  • Przykład porównania dwóch zdjęć z 35 mm f/1.4 vs 35 mm f/1.8 od Sony pokazuje wyraźnie lepszą ostrość i mniejsze winietowanie w przypadku drogiego f/1.4.
  • Zdjęcie z 35 mm f/1.4 zachowuje szczegóły nawet w najbardziej zacienionych partiach, podczas gdy f/1.8 traci detale w cieniach i nie radzi sobie tak dobrze z kontrastem.

Zalety i wyzwania fotografowania 35 mm f/1.4 w różnych warunkach

Posiadanie tak jasnego i uniwersalnego obiektywu jak 35 mm f/1.4 ma swoje zalety w niemal każdych warunkach fotograficznych. Działa świetnie przy słabym oświetleniu, umożliwiając zdjęcia z niskimi czasami naświetlania bez ryzyka poruszenia. Doskonale nadaje się do fotografii ulicznej, kiedy musisz szybko reagować i rejestrować dynamiczne scenki. A wszystko dzięki pełnej, manualnej kontroli nad ostrością i doskonałej jakości obrazu.

Z drugiej strony, jasne obiektywy mają również swoje wyzwania. Bardzo płytka głębia ostrości przy f/1.4 może być problematyczna podczas fotografowania ruchomych obiektów lub dzieci. Wymaga perfekcyjnego wyostrowania, inaczej kluczowe elementy mogą wyjść z ostrości. Dodatkową przeszkodą jest spora waga i rozmiary obiektywu 35 mm f/1.4 - zwłaszcza na dłuższą metę może to być uciążliwe.

Czasami najlepiej pozwolić sobie na nieco więcej głębi ostrości, aby uchwycić idealny moment. Przysłona f/2.8 lub f/4 zapewnia wystarczającą separację od tła, ale z większą tolerancją na ruch.

Aby wykorzystać w pełni możliwości 35 mm f/1.4, warto rozważyć użycie statywu w warunkach słabego światła. Pomoże to uzyskać ostre kadry bez poruszenia aparatem, tak aby wykorzystać pełny potencjał jasnej przysłony. Generalnie, obiektyw ten wymaga więcej wprawy i doświadczenia od fotografa, aby czerpać pełne korzyści z jego możliwości.

Cena i wartość - czy warto kupić 35 mm f/1.4?

Nie ma co ukrywać - obiektywy stałoogniskowe z dużą przysłoną f/1.4 są drogie. Ceny najlepszych modeli od renomowanych producentów przekraczają często równowartość 5000 zł. Ale czy warto tyle zapłacić za pojedynczy obiektyw? Odpowiedź zależy od twoich priorytetów jako fotografa.

Jeśli jesteś entuzjastą, który ceni sobie najwyższe możliwości sprzętu oraz planuje korzystać z niego przez lata, 35 mm f/1.4 może być świetną inwestycją. Zapewnia on niezrównaną jakość obrazu, ogromną kontrolę nad głębią ostrości i możliwość pracy w ekstremalnych warunkach oświetleniowych. Dla profesjonalistów zajmujących się portretami, modą czy produktami, wydatek ten często się zwraca.

Z drugiej strony, 35 mm f/1.8 lub nawet f/2 to również solidne i znacznie tańsze alternatywy, oferujące podobne możliwości w wielu scenariuszach. Kluczową kwestią pozostaje odpowiedni dobór sprzętu do twoich konkretnych potrzeb i budżetu. Niemniej, jeśli zdecydujesz się na droższą wersję f/1.4, z pewnością będzie to obiektyw, który posłuży ci przez długie lata i da niezapomniane rezultaty.

Podsumowanie

Jasny obiektyw 35 mm f/1.4 to prawdziwy skarb dla każdego miłośnika fotografii. Oferuje on niezrównaną kontrolę nad głębią ostrości, oszałamiający bokeh i doskonałą jakość obrazu w każdych warunkach. Choć jego cena i rozmiary są sporym wyzwaniem, rezultaty, jakie daje ten obiektyw, są nie do podrobienia. Warto rozważyć 35 mm f/1.4, jeśli jesteś profesjonalistą lub entuzjastą ceniącym sobie najwyższą jakość sprzętu.

Z drugiej strony, tańsze alternatywy jak 35 mm f/1.8 mogą okazać się wystarczające dla wielu fotografów. Wszystko zależy od twoich indywidualnych potrzeb, budżetu i preferencji. Niezależnie od wyboru - z właściwą praktyką i doświadczeniem, żaden obiektyw nie pozostanie przed tobą tajemnicą. Doskonałe zdjęcia można robić nawet stosunkowo niedrogimi narzędziami, jeśli tylko znasz ich możliwości.

5 Podobnych Artykułów

  1. Obiektyw 17-50 mm - Dlaczego to najlepszy uniwersalny zoom?
  2. Mały aparat kompaktowy: Który najlepszy? Ranking i porady
  3. Canon EOS 7D Mark II - Legenda wraca na scenę!
  4. Panasonic G9: Najlepszy bezlusterkowiec do fotografii sportowej?
  5. Akumulatory NP-F750 i NP-F970 - zasilanie lamp LED
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Agnieszka Kwiatkowska
Agnieszka Kwiatkowska

Jestem profesjonalną fotografką i filmowczynią, a także założycielką portalu poświęconego sztuce wizualnej. Specjalizuję się w fotografii krajobrazowej i portretowej, a moje prace były publikowane w wielu prestiżowych magazynach i galeriach. Na moim blogu dzielę się wiedzą i doświadczeniem, oferując porady dotyczące technik fotograficznych, recenzje sprzętu oraz przewodniki po najnowszym oprogramowaniu do obróbki zdjęć i filmów. Moja misja to inspirować innych do eksplorowania świata przez obiektyw aparatu i pomagać w rozwijaniu ich pasji do fotografii i filmowania. Zapraszam do odkrywania, jak można uchwycić niezwykłe chwile i opowiadać historie za pomocą obrazu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły